In 4 stappen beter communiceren met je partner



"Dit jaar ga ik echt in mijn relatie investeren!"

Januari, de maand van de voornemens. We gaan massaal afvallen, stoppen met roken, meer sporten en ontstressen.  Maar heb jij ooit wel eens gehoord  van het voornemen: "Ja, dit jaar ga ik echt in mijn relatie investeren, we maken er samen zo'n zootje van."

Nee, precies, daar wordt niet graag over gepraat, laat staan om dit vlak na het proosten op het nieuwe jaar uit te spreken (awkward en niet gezellig).  Stellen houden liever hun mond in gezelschap over eventuele relatie-issues. Er rust een soort van taboe op, een taboe wat al werd gedragen door onze voorouders. Mijn oma's ( van 92 en 94 jaar oud) heb ik hier naar gevraagd. Allebei gaven ze letterlijk aan, dat je vroeger je vuile was niet buiten hing en met die overtuiging werden ze ook opgevoed. Ook wisten ze beide te vertellen , dat er overal wel eens wat was, maar als man en vrouw bleef je bij elkaar. Scheiden gebeurde soms, maar was vaak een taboe vanuit het geloof. En door de werk-en woonomstandigheden kon je ook niet eenvoudig scheiden. En nu in 2019 doen we eigenlijk maar één ding anders. We blijven niet bij elkaar, zoals vroeger vaak werd gedaan, we gaan nu uit elkaar. 

Dit zijn de boosdoeners.

De cijfers liegen er niet om: "Eén op de drie huwelijken strand binnen tien jaar."

Dit zijn de boosdoeners:

  • Gebrek aan aandacht en liefde
  • Niet met elkaar kunnen praten
  • Ontrouw 

Waar het mij om gaat, zijn de stellen die elkaar onbewust aan het verliezen zijn, maar diep van binnen zielsveel van elkaar houden. Door de druk van werk, het gezin en/of ontrouw elkaar niet meer bereiken en langzaam van elkaar aan het vervreemden zijn. Ik heb het over liefde die wakkert en op het punt staat om uit te gaan. En vaak als het vlammetje uit is na jaren lang in de tocht te hebben gestaan, is het opnieuw oplaaien niet eenvoudig. Er is te veel geleefd in stilte, te veel gezegd wat onomkeerbaar is en te veel gedaan wat pijn veroorzaakt. Het moeilijkste van deze relaties is dat stellen het vaak niet in de gaten hebben dat ze elkaar aan het verliezen zijn. Ze nemen elkaar voor lief, leven langs elkaar heen en er wordt niet tot de kern gepraat over wat ze nu echt bezig houdt. Tot één de balans opmaakt en de bom barst. 

 

Als je conflicten vermijd voor de lieve vrede, start er een oorlog in jezelf.

Het toverwoord is dan ook: PRATEN! Het enigste wat je samen hebt als je relatie niet goed gaat is een goed gesprek. En vrees niet om dit samen met anderen te delen. Hoe fijn is het als jullie geen poppenkast hoeven te spelen bij jullie beste vrienden of bij jullie familie. Deel samen hoe je je voelt in plaats van los van elkaar je frustratie te delen.  Maak van je hart geen moordkuil. Een oude welbekende spreuk en zo waar. Het enigste wat je niet bereikt als je je hart niet laat spreken, is degene waar je je hart aan hebt verloren. 

De 4 essentiële stappen voor betere communicatie.

Hoe ga je het beste met elkaar in gesprek, zonder dat je elkaar veroordeelt of meteen ruzie krijgt? Door middel van effectieve communicatie samen tot de kern te gaan.  In de volgende 4 stappen neem ik je mee. 

1. Waarnemen

Een waarneming is gebaseerd op feiten. Hierbij is het belangrijk dat je duidelijk in woorden uitdrukt wat je waarneemt, zonder te oordelen of veroordelen wat de ander doet. Of je dat nu positief  ervaart of niet. Als  je gaat oordelen, zal de ander dit als kritiek opvatten en zich tegen je keren. 

 

Oordeel:  " Je zegt ook nooit iets tegen me zodra het maar een beetje lastig wordt, het is altijd hetzelfde met jou!"

Waarneming: "Je hebt de afgelopen uren niets tegen me gezegd."

2. Gevoelens

Wat voel je bij de waarneming?  Voel je je bang, blij, gekwetst, geïrriteerd enz. Als je je kwetsbaar opstelt door je gevoel te tonen, kan dit bijdragen aan de oplossing van conflicten.  De valkuil is echter wel dat mensen vaak een gevoel verwarren met een gedachte.

 

Oordeel:  " Als jij niet tegen me praat voel ik me gekwetst en dat maakt alles alleen maar erger!"

Gevoel: "Ik voel me gekwetst als je er niet over praat."  (zo laat je het bij jezelf, zonder de ander te bekritiseren).

3. Behoeften

Wat is jouw behoefte en verwachting op dat moment? Je bent zelf verantwoordelijk om te accepteren wat je doet en welke gevoelens dit teweeg brengt.  Besef dat jouw eigen behoefte de oorzaak is van jouw gevoel en niet door het gedrag van de ander.

4. Verzoek

Een positieve boodschap aan de ander. Dit betekent dat je aangeeft wat je wilt in plaats van wat je niet wilt. Je accepteert dan een ja of een nee. Als je alleen een 'ja' wilt horen is het geen verzoek maar een eis. Wat vindt de ander hierin dan belangrijk? Blijf nieuwsgierig naar wat de ander voelt en welke oplossing die wellicht heeft. Het doel is niet om het gedrag van iemand te willen veranderen en zo je zin te willen krijgen. Het gaat erom dat je een relatie opbouwt, met wederzijds respect en in alle  openheid. Hierdoor zullen uiteindelijk behoeften worden vervuld en zal het praten makkelijker gaan. Natuurlijk is dit even wennen en moet je er goed bij na denken hoe je iets aangeeft. Wellicht moet je er zelfs om lachen. Oefen samen en weet dat het je meer oplevert! Blijf samen uit de frustratie en maak jullie gesprekken waardevol. 

Voorbeelden

  • Je hebt de afgelopen  uren niets tegen me gezegd, ik voel me hierdoor gekwetst. Ik heb de behoefte om naar elkaar uit te spreken wat er speelt. Zullen we na het eten samen even gaan zitten om het erover te hebben? 

 

  • Je  hebt onze afspraak vergeten,  ik voel me hierdoor niet serieus genomen. Het  is voor mij belangrijk dat ik gezien wordt. Als ik met jou een afspraak maak, kan ik er dan voor een volgende keer op vertrouwen dat je er bent?

 

  • We hebben al weken geen seks gehad, het maakt me onzeker. Ik  heb zo de behoefte om samen te zijn, je aan te raken . Zullen we vanavond op tijd naar bed gaan? Dan hebben we alle ruimte voor elkaar. 

 

  • Vandaag las ik een app op jouw telefoon van je  collega. Ben erg verdrietig en verward.  Ik heb de behoefte om te weten wat er werkelijk speelt. Wil je mij uitleggen  wat er aan de hand is? 

Heb je hulp nodig bij het toepassen van deze 4 stappen? Kom samen of alleen naar de praktijk en maak die verandering in 2019!

Volgende Blog: "Vreemdgaan en Spanning"