· 

Verlaten door je geliefde? Lees de 5 fasen van verwerking


Rouwen op je geliefde. Verlaten en nu heb je liefdesverdiet. De rouwcurve van psychiater Elisabeth Kübler-Ross

Rouw komt in verschillende vormen


Door het coronavirus kunnen we niet op een natuurlijke manier afscheid nemen van een dierbare of rouwen zoals we het  graag zouden willen. Geen warme knuffels of  een hand vasthouden    en de afstand van 1.5.meter maken het vaak onmenselijk.  Vanuit de praktijk merk ik, dat rouw vele verschillende vormen kent. Bijvoorbeeld rouwen om een geliefde die je heeft verlaten of rouwen wanneer het droombeeld van een gelukkig gezin ineens uiteen spat. Er zijn overeenkomsten in de rouwverwerking vanuit  overlijden, een relatiebreuk of scheiding. Het grootste verschil is, dat je bij een relatiebreuk of scheiding rouwt om iemand die nog leeft. De hoop dat jouw liefde nog bij jou terug zal komen, maakt het emotioneel zwaar. Vooral als je het gevoel hebt, dat je in de steek bent gelaten. Het intense verdriet en de moeilijke periode die hierop volgt noemen we ook een rouwproces. In dit blog neem ik je mee in het verliezen van een geliefde die leeft. Hoe ga je hiermee om?

Rouwcurve van psychiater Elisabeth Kübler-Ross. Ontkenning, Boosheid, Onderhandelen, Depressie en acceptatie.

5 fasen bij verwerking van een relatiebreuk of scheiding


Bij een scheiding of relatiebreuk komt het vaak voor dat mensen rouwen.  Je bent verlaten door jouw geliefde waarvan je nog steeds houdt of  hebt moeite om het leven los te laten hoe het was. Alles wat jullie samen hebben opgebouwd wordt in één klap onzeker.  De kinderen, jullie huis, gezamenlijke vrienden en alle emoties die hierin een rol spelen. Welke emoties en hoe heftig deze zijn, verschilt per persoon. Het heeft tijd nodig om alle emoties te verwerken om weer verder te gaan. Je kunt rouw dan ook zien als een diepe kuil, je zakt steeds verder tot je de bodem bereikt. Daarna werk je jezelf weer omhoog en eruit. Volgens de methode van psychiater psychiater Elisabeth Kübler-Ross  doorloop je daarbij 5 fasen, die allen van belang zijn voor een goede verwerking.

  1. Ontkenning: Wanneer iemand het bericht krijgt dat de partner de relatie wil beëindigen, dan is ontkenning een natuurlijke zelfbescherming.  We kunnen de werkelijkheid niet aan en denken dat het wel los zal lopen of dat de ander in de war is. Moeilijke gesprekken kunnen worden vermeden om zo gedoseerd de realiteit en het verdriet te laten binnenkomen. Dan gaan we op zoek naar de oorzaak, waarheid en eventuele schuldigen.
  2. Boosheid: Na de ontkenning ontstaan er gevoelens van woede, jaloezie, ergernis en wraak. Dit kan samen gaan met schreeuwen, huilen en ruzies. De boosheid kan zich richten op de omgeving of op de "schuldige." Wraakgedachtes liggen hier op de loer...
  3. Onderhandelen en vechten: Als ontkenning en boosheid niet helpen, dan kan vechten voor de ander ontstaan om zo de relatie te behouden. Er worden uitspraken gedaan die in de kern raken, zoals: "Ik ga nu echt veranderen" of  "dat kunnen we de kinderen niet aan doen." Alles is gericht op hoop om de relatie te herstellen.  In deze fase zitten stellen vaak in de dynamiek van loslaten en vasthouden. Stalken kan in deze fase ook voorkomen.
  4. Depressie: Als ontkenning, boosheid en onderhandelen niets hebben opgeleverd om de relatie te herstellen, dan komt vaak de harde werkelijkheid binnen. Gevoelens van spijt, verdriet en onzekerheid spelen nu een grote rol. De persoon kan zich terug gaan trekken en blijft in het verdriet en voelt zich machteloos. In deze fase is het innemen van drank, drugs of medicatie een groot risico. Alles om het gevoel te verdoven. Dit werkt echter averechts voor de volgende fase, acceptatie en aanvaarding.
  5. Acceptatie: De relatiebreuk of scheiding is een feit en het vasthouden hiervan ligt in het verleden. De hoop is vervlogen en het verdriet van het verlies  van de geliefde is de nieuwe realiteit. Een fase van loslaten en richten op de toekomst ontstaat. Stap voor stap krijg je weer energie en het einde van het rouwproces nadert. Er is eventueel ruimte voor nieuwe contacten. 

Ga er niet vanuit, dat deze fasen in een vaste volgorde verlopen. Er zullen periodes zijn dat je wordt overvallen door verdriet en boosheid, echter ook periodes waarin je je meer berust en verder gaat. Het kan elkaar continue afwisselen en daarbij gaat je gevoel op en neer.

Wat te doen bij een gebroken hart? Kies voor relatietherapie.

Wat te doen bij een gebroken hart?


Geef jezelf de tijd om het te verwerken en te rouwen. Zo krijg je ook helder wat je verlangt in een eventuele nieuwe relatie. Ook als je daar nu totaal niet aan denkt, echter is het wel van belang om er letterlijk bij stil te staan. Gun je jezelf deze tijd namelijk niet, dan kan dat in een nieuwe relatie behoorlijk in de weg staan. Je voelt vanzelf wanneer de pijn minder gaat worden en verdriet afneemt. Blijf bij jezelf en luister hierin naar je eigen intuïtie. Lucht je hart bij vrienden of familie die je lief zijn en skip mensen die jou nu energie kosten. Ga naar de kapper en/of schoonheidsspecialiste, trek fleurige kleding aan en bewonder jezelf!  Ga sporten en zoek iets waarop je af kan reageren. Zet daarbij vooral muziek op, die je laat lachen en je lijf automatisch laat bewegen. Wees een beetje lief voor jezelf en koop wat leuks of lekkers. Creëer jouw eigen verwenmomentjes of verander je interieur dat je herinnert aan je ex.

 

Wat ook kan bijdrage aan jouw proces is;

  • Zorg voor een fijn dagritme, waarbij in- en ontspanning zich met elkaar afwisselen.
  • Schrijf je gedachten op in een dagboek. Zo kun je teruglezen wat voor jou helpend of helend is.
  • Neem actieve rust, ga wandelen, fietsen of zwemmen en maak je hoofd leeg.
  • Richt je op iets nieuws en ontmoet zo ook eventueel nieuwe mensen.
Jezelf verwaarlozen na een relatiebreuk of scheiding.

Wat kun je nu beter laten?


Het is goed om jezelf ruimte te geven, maar waak ervoor te verdwijnen in zelfmedelijden. Het liefst lig je de hele dag in bed, trek je de dekens over je hoofd en ga je er alleen uit voor een ongezonde snack of volle blaas. Misschien fijn voor één dag, maar niet voor een langere periode. Jezelf verwaarlozen is nu niet wat je kunt gebruiken en maakt je vaak alleen maar ongelukkiger.

 

Wat verder niet helpt;

  • Eindeloos scrollen op sociale media en dan vooral kijken bij je ex. Het levert je niets op.
  • Je ex continue benaderen op wat voor manier dan ook. Dit kan verstikkend en stalkend overkomen en je zal keer op keer bezeerd worden door de teleurstelling.
  • Drank, drugs of medicatie innemen om je gevoel te verdoven. Op deze manier kom je niet bij je gevoel en stagneert de verwerking.
  • Uithuilen bij een vreemde of one night stands. Het lijkt  even fijn, echter daarna kan de éénzaamheid keihard toeslaan. Ga juist naar dierbaren die van je houden om wie je bent.
  • Spullen vernielen van je ex of hem/haar bedreigen.
Na een scheiding hulp zoeken bij je dierbaren. Relatiepraktijk De Kim kan je ook helpen.

Blijf bij jezelf en omring je met fijne mensen


Iedereen gaat anders om met de verwerking van een relatiebreuk of scheiding en er kunnen verschillende emoties komen en gaan. En voor degene die willen troosten; een luisterend oor is nu van belang en er gewoon even zijn. Oordelen, bekritiseren en ongevraagd adviseren zijn nu niet helpend. Zeg dus vooral niet: "Je treft echt wel weer iemand die van je gaat houden, laat het lekker los en ga weer daten!" of  "Je verdient zoveel beter, die tranen zijn het niet waard."  Met uitspraken zoals deze, negeer je iemands gevoel.

 

En ondanks al het verdriet wat er nu is, is mijn ervaring als therapeut dat mensen er sterker uitkomen. Een stukje levenservaring of erkennen dat het misschien een verstikkende relatie was. Echter ook ruimte voor eigen inzicht en de waarde van geluk ervaren. Tevens weet je in een eventuele volgende relatie hoe je het graag zou willen of hoe je het anders kan doen. Je pluspunten én je valkuilen. En mocht het allemaal te veel zijn en weet je niet meer wat te doen om weer gelukkig te worden of om inzicht te krijgen?  Neem dan gerust contact op. Kennismaken is vrijblijvend en kosteloos. Heb je vragen over verlies of relaties? Bel gerust even. Soms is het juist fijn om samen te kijken naar jouw verhaal en jouw emoties. Je hart luchten en een stap zetten naar wat je werkelijk wilt, gelukkig zijn....zonder een ander nodig te hebben. 

 

Warme groet,

Kim

Kim Kromwijk-Lub. Relatietherapie Enkhuizen, Hoorn, Purmerend, Heerhugowaard, Zaandam, Amsterdam, Medemblik, Alkmaar, Almere en Lelystad.

Kim luistert graag naar jouw verhaal...

Reactie schrijven

Commentaren: 0